Virtuele munten, reële risico’s. De enige garantie in crypto is het risico.

Lastercampagne Greenpeace ontploft in hun gezicht

Er heerst al een tijdje wrevel rond het energiegebruik van Bitcoin. Voor iedereen die de tijd neemt om Bitcoin grondig te onderzoeken wordt het al snel duidelijk dat het energiegebruik van Bitcoin geen enkel probleem is. Toch houdt dit ideologische lobbygroepen zoals Greenpeace niet tegen om misinformatie rond Bitcoin te blijven verspreiden.

Om hun kruistocht tegen Bitcoin te sponsoren laten ze zich bijstaan door niemand minder dan Chris Larsen, het hoofd van Ripple (XRP). Zo kondigden deze wel heel bedenkelijke partners in crime in maart 2022 hun “Change the Code” lastercampagne aan.

Met dit “Change the Code” initiatief probeert de Ripple community voor de zoveelste keer hun compleet achterhaalde cryptomunt in een positief daglicht te stellen tegenover Bitcoin. De campagne moet de indruk wekken dat de computercode van Bitcoin makkelijk aan te passen valt. Een stelling die zelfs de meest fervente XRP aanhangers, als ze eerlijk zijn, moeilijk serieus kunnen nemen. Vervolgens, zo gaat de krampachtige campagne verder, kan de makkelijk aan te passen Bitcoin code dus ook herschreven worden om vanaf heden geen energie meer aan te wenden ter bescherming van het Bitcoin protocol.

Ripple voorziet voor deze campagne in totaal $5 miljoen, waarvan het grootste deel naar Greenpeace gaat. Van de groene organisatie die ooit terecht opkwam tegen atoomwapens en illegale walvissenjacht blijft vandaag de dag blijkbaar niets meer over dan een aantal inhalige radicalisten die zich blindelings voor de kar laten spannen van de hoogste bieder.

Hoewel het initiatief ondertussen al een jaar loopt, kwam het deze week tot een absurd en tegelijk ook poëtisch hoogtepunt; The Skull of Satoshi.

Greenpeace gaf kunstenaar Von Wong de opdracht om een “angstaanjagend” kunstwerk te ontwerpen dat het “onheil” en “gevaar” van Bitcoin voor eens en voor altijd zou vastleggen. Bij de officiële aankondiging van het kunstwerk, ook wel “Satoshi’s Skull” genaamd, was de reactie niet meteen wat Greenpeace voor ogen had.

In minder dan 48 uur tijd ging het kunstwerk de wereld rond en werd het universeel geloofd voor zijn creativiteit en onvergetelijke indruk. Miljoenen Bitcoiners gebruiken de foto’s en video’s van het kunstwerk ondertussen in hun profielen, memes en zelfs T-shirts en stickers.

Von Wong werd overladen met complimenten, vriendschapsverzoeken en invitaties voor events van Bitcoiners overal ter wereld. Sterker nog, Wong heeft ondertussen laten weten dat de vele gesprekken met Bitcoiners hem veel hoopvoller maken over de toekomst en dat hij uitkijkt naar verdere samenwerking met de community.