Al enkele jaren is de liefde tussen traditionele betaalnetwerken en crypto aan het groeien. Denk dan bijvoorbeeld aan Visa Inc. en zijn succesvolle samenwerking met cryptobedrijven zoals Binance, Coinbase en Crypto.com. Ook Mastercard zoekt al een tijdje aansluiting bij de groeiende cryptomarkt door kredietkaarten te voorzien voor bedrijven zoals Gemini, Bitpay en Wirex. Maar deze nieuwe aankondiging van Mastercard Inc. legt de lat wel een stuk hoger! Het Amerikaanse bedrijf neemt duidelijk geen genoegen meer met enkele geïsoleerde deals en wilt binnenkort helemaal zelf crypto-ondersteuning uitrollen voor al zijn cliënten. We spreken hier over meer dan 20.000 financiële instellingen, waaronder enorm veel banken, die in totaal zo een 760 miljoen mensen voorzien van diensten en kredietkaarten! De volgende drie doelen worden vooropgesteld:
Financiële instellingen ondersteunen bij het aanbieden van cryptowallets, inclusief het ontvangen, zenden en bijhouden van cryptocurrencies.
Financiële instellingen voorzien van cryptokredietkaarten, inclusief beloningen en cashback functionaliteit.
Bedrijven (bijvoorbeeld hotels en luchtvaartmaatschappijen) begeleiden met het aanbieden van Getrouwheidspremies en punten in de vorm van cryptocurrencies.
Het nieuws doet sterk denken aan de mededeling eerder dit jaar van NYDIG, waarbij eveneens duizenden banken zich aan het klaarstomen zijn om crypocurrency te integreren in hun aanbod. Als deze trend zich doorzet zou 2021 wel eens het begin kunnen worden van een groeiende kloof tussen commerciële en centrale banken. Het is namelijk geen geheim dat centrale banken achter de schermen druk bezig zijn met het ontwikkelen van Central Bank Digital Currencies (CBDCs), die wellicht ergens in de loop van 2022-2023 zullen uitgerold worden. Met de introductie van CBDCs zitten centrale banken rechtstreeks in het vaarwater van commerciële banken, iets dat volgens velen de aanzet zou kunnen vormen voor commerciële banken om de overstap te maken naar cryptocurrencies.