Dat las je juist… uit onderzoek van Bybit en consumentenonderzoeksbedrijf Toluna is gebleken dat de Babyboomers aanzienlijk meer onderzoek doen voordat ze in cryptocurrency investeren dan hun jongere tegenhangers, wat hen in een sterkere positie plaatst. Ze volgen opleidingen en zijn meer geneigd om hun onderzoek te richten op de technische factoren zoals tokenomics.
Het rapport wees ook uit dat 34% van de boomer “een paar dagen” besteden aan onderzoek vooraleer ze besluiten hun geld te investeren in een bepaalde munt of cryptoproject… dat is 50% meer dan de andere generaties! Het meest zorgwekkende uit dit rapport was dat maar liefst 64% (van de Noord-Amerikaanse) investeerders minder dan twee uur of helemaal geen onderzoek uitvoert alvorens te investeren. Ook wij bij DCA hebben al vaak dit soort taferelen gezien en merken dat de mensen die helemaal geen DYOR routine hebben ook vaak degenen zijn die in de problemen komen. De jongere generaties zouden meer geneigd zijn om in te gaan op reputatie (charisma van de oprichters, looks van de website, etc..). De oudere beleggers blijken wel nog steeds in de minderheid in de cryptowereld en toch zijn ze de groep die waarschijnlijk toch het best zullen presteren.
Alhoewel crypto veel specifieke eigenschappen heeft die het onderscheiden van de traditionele financiële markten, heeft het nog steeds genoeg gemeen om een behoorlijke cross-over in analytische vaardigheden mogelijk te maken. De prijs van digitale munten is immers sterk afhankelijk van de balans tussen vraag en aanbod op de markt, net zoals bij de traditionele markten. Door in de technische details te graven kan je slechte beslissingen voorkomen en zware verliezen ook uit de weg gaan. Voor 100% het vertrouwen leggen op een whitepaper alleen zal nooit genoeg zijn.
Boomers die gewend zijn om bedrijfscijfers te kraken en koers-winstverhoudingen en koers/winst-groeiverhoudingen te berekenen, kunnen deze vaardigheden toepassen op gegevens van CoinGecko of CoinMarketCap. Jongere generaties moeten dus echt ook leren waarom zaken als “circulerend aanbod” versus “maximaal aanbod” belangrijk zijn en waarom volume cruciaal is. Daarnaast is ook veilig leren beheren en bewaren van crypto munten nog maar eens noodzakelijk gebleken na vorig jaar. Onze leuze blijft nog steeds: educatie boven speculatie!